Ordensregler
Vi har et eget sett med ordensregler for å bidra til at alle skal trives. Se eget punkt i menyen.
Vi oppfordrer alle til å følge husordensreglene. Ved gjentagende brudd på reglene kan Styret gjøre tiltak.
Fellesvaskeri
Sameiet har et fellesvaskeri som befinner seg i kjelleren i Bråtenalléen 35B. Man må sette seg opp på vaskelisten innenfor døren og overholde de tider og regler som gjelder for vaskeriet. Det må ikke benyttes annet en vanlig vaskemidler til maskinene, som grønnsåpe eller oppvaskmiddel. Dette ødelegger maskinene og medfører høye reparasjonskostnader. Man må benytte vaskekort – dette fås hos Mette Bjerkaas eller Arne Husøy, Bråtenalleen 35B. Forlat vaskeriet i den stand du selv ønsker å møte det!
Boder/fellesarealer
Alle sameiere har to boder hver til disposisjon. Man er selv ansvarlig for å holde sine boder forsvarlig låst med hengelås. Alle bodene skal være merket med adresse og leilighetsnummer. Dersom din bod ikke er merket, gjør dette med en svart tusj på lappen på døren slik: adresse + leil.nr. (Eks: BA 35A H0203). Eventuelt kontakt Styret for hjelp med dette. Private eiendeler skal alltid settes i din egen bod. Sykler, barnevogner etc. kan settes på fellesarealer i kjeller, men ikke til hinder for normal ferdsel. Personlige eiendeler som settes i fellesarealer er på eget ansvar. Dersom man er redd for tyveri må dette låses inn i egen bod. Det skal ikke hensettes privat avfall i fellesarealer.
Nøkkelbestilling
Vi har nøkkelavtale med Usbl. Dersom du trenger å bestille nøkler; send en mail til: nokler@usbl.no
Beboer blir fakturert av Usbl.
Uteområder
Vi oppfordrer alle til å bidra med å holde uteområdene våre pene og i orden. Dette innebærer å ikke legge søppel utenfor søppelcontainerne og bruke sykkelstativene til hensetting av sykler.
I vår- og sommersesongen kan man fritt benytte grillplassen, og utemøblene og grillen som står der. Rydd opp etter deg om du bruker dette. Lekestativ benyttes på eget ansvar.
Gressklipping utføres ved behov av vaktmester/Runes gårdsservice.
Vintervedlikehold
Snømåking og strøing utføres av Vaktmesterkompaniet. De rydder også inngangspartiene for snø. Dersom du ønsker mer grus/strøing så står det en beholder med grus inntil den ene kortveggen ved BK1A som man kan benytte seg av. Ved behov for spader kan man kontakte Styret.
Dugnad
Det avholdes normalt to dugnader i året; en på våren og en på høsten. På dugnaden gjøres det opprydning både ute og i fellesarealene i begge bygninger, samt diverse vedlikehold vi kan utføre selv. Alle beboere oppfordres til å delta. Styret annonserer dato for dugnad i god tid.
Vaktmester
Vaktmesteren vår heter Rune og er fra Runes gårdsservice. Han har ansvar for smått og stort som må ordnes, i tillegg til gressklipping. Dersom du finner noe som må fikses, kontakt Styret som videreformidler til vaktmester.
Postkasseskilt
Dersom du trenger å bestille nytt skilt til postkassen din kan dette gjøres på bestilling@skiltservice.no
Vi oppfordrer alle til å merke postkassene sine godt.
Navnelapper, callinganlegg
Styret ordner med navneendringer på dørklokkene. Send oss en mail med navnet du skal endre fra, hva det skal endres til, samt din adresse.
Parkering
I vårt område er det kun gateparkering etter gjeldende regler.
Det er fire parkeringsplasser på området; tre parkeringsplasser forbeholdt beboere, samt en forebeholdt styreleder (denne er plassert innerst mot beggen til BA 35B). Parkering på disse plassene forutsetter gyldig parkeringsbevis utstedt av P-Service (blå lapp). Utenom disse plassene er det ikke tillatt å parkere på området lenger enn 30 min, og kun til normal av- og pålessing (som ved for eks. flytting). Vi har avtale med P-Service AS, som gjennomfører regelmessige kontroller på området. De bøtelegger ved behov. For mer info, se skilt plassert ved innkjøringen i Bråtenalléen.
Søppeltømming
Restavfall hentes hver tirsdag, mens papiravfall hentes annenhver onsdag. Ikke hensett søppel utenfor søppelmodulene da dette ikke tas med av renholdsarbeiderne! Ved manglende henting, kontakt Styret som vil melde inn til Renovasjonsetaten.
Varmeanlegg/radiatorer
Radiatorene skrus av i mai, og på i september. Hver radiator er utstyrt med en måler som måler forbruket i hver leilighet. Denne måleren må ikke fjernes. Forbruket avregnes én gang i året av Ista, og blir refundert eller fakturert av Usbl. Dersom måleren blir fjernet kan dette medføre høyere kostnader for deg, ved at du kan bli belastet for høyere forbruk enn det som er reelt, jfr. innbetalinger til A-konto oppvarming & varmtvann i fellesutgiftene.
Dersom du ønsker å fjerne en eller flere radiatorer må dette avklares med Styret på forhånd! Da vil vi sette deg i kontakt med To Snømenn AS, som drifter varmeanlegget vårt. De sørger for riktig håndtering/fjerning og også trykksjekk av radiatorer i oppgangen i ettertid. Denne kostnaden belastes beboer. Det er svært viktig at dette gjøres riktig i forhold til vårt felles varmeanlegg. Dersom en radiator fjernes må dette også avklares med Ista; dette kan Styret hjelpe deg med.
Radiatorene må luftes før de skrus på første gang på høsten. Dette gjøres ved å forsiktig skru opp ventilen i bunn av radiator. Bruk en kopp, det kan renne ut vann.
Varmeregnskap og måling av forbruk av radiatorer
Beløpet den enkelte sameier belastes via felleskostnadene er fastsatt av forretningsfører etter en beregningsmodell. Dette beløpet er ulik etter størrelsen på leilighetene. Avregningen skjer ved at sameiets totale energikostnad fordeles på sameierne etter faktisk forbruk, og innbetalt A-konto trekkes ifra. Målerne som er plassert på radiatorene sender daglig verdier via radio, og mottakeren sender så data til Ista en gang i uken via GSM/GPRS. Den ukentlige overførselen av data viser også eventuelle feilrapporter, som hvis en måler er fjernet, forsøkt manipulert eller ved andre feil. Ved påvist feil har Ista ansvaret for å kontakte beboer og utføre service. Ved flytting er det forretningsfører hos Usbl som melder dette til Ista, men det anbefales å melde dette selv også for å unngå feilfakturering.
Målerne er svært nøyaktige i sine avlesninger og er godkjente i henhold til kravene i NS-834. Våre målere er såkalte varmefordelingsmålere, som registrerer den enkelte radiators andel av borettslagets totale oppvarmingskostnad. Forbruket blir beregnet ut i fra temperaturdifferansen mellom radiatorens og rommets temperatur. Måleren begynner å registrere så snart radiatoren har en temperatur på 23 grader, og dersom følgende kriterier er oppfyllt: radiator er minst 3 grader varmere enn rommet, radiatortemperatur er over 29 grader i perioden 1/10-31/5 eller at radiatortemperatur er over 40 grader i perioden 1/6-30/9. Måleren reagerer ikke på varme fra andre oppvarmingskilder.
Felleskostnader
Felleskostnadene fastsettes av Styret én gang i året. Felleskostnadene dekker alle utgifter sameiet har, som lån, strøm, varmeanlegg, tv- og internett-tjenester, kommunale avgifter, vaktmester, forsikringer, vedlikehold mm. A-konto strøm er varmeanlegget (radiatorene). Det er denne summen som er grunnlaget for de årlige avregningene gjort av Ista. Hver sameier er ansvarlig for å dekke sin del av felleskostnadene.
Naturlig lufting
Vi er et eldre bygg uten ventilasjon. Vi må derfor benytte oss av naturlig lufting og avtrekk. Dette innebærer at lufteluker på kjøkken og soverom bør være åpne for å sørge for tilførsel av frisk luft, og for god sirkulasjon av luft i leilighetene. Tilluftsventilene som er plassert øverst på vinduene bør også være åpne for å sikre tilførsel av frisk luft, men kan justeres etter utetemperatur. Sjokklufting ved å åpne vinduene bidrar også til et godt innemiljø. På badene kan det lett oppstå fukt, derfor må ikke lukene til luftesjaktene dekkes. Avtrekksvifter på bad er tillatt.
Markiser og screens
Dersom du ønsker å montere solskjerming må dette avklares med Styret på forhånd. Leilighetene som ligger øverst skal benytte seg av markiser. Leiligheter med balkong over skal bruke screens. Alle markiser og screens skal være i samme farge og utførelse, dette for å opprettholde et helhetlig uttrykk på fasaden. Vår leverandør er Hilmar Hammerhei AS.
Kontakt Styret for mer info dersom du ønsker å montere markise/screen, eller send en mail direkte til grefsen@hh.no
Balkonger, sikring av eiendeler, utebelysning, blomsterkasser osv.
Det er tillatt å grille på balkongene ved bruk av enten gassgrill eller elektrisk grill. Åpen flamme eller kullgrill er ikke tillatt (dersom du ønsker å bruke dette kan fellesområdets grill-/uteplass benyttes). Blomsterkasser skal kun plasseres på innsiden av balkongen. Flaggfeste kan skrus inn i rekkverkene på balkongene, på samme linje som naboen over og/eller under deg. Kontakt Styret om du ønsker flaggfeste, da vi har dette liggende. Det er ikke tillatt å skru i fasaden, da dette kan lage hull i kledningen bak. Det må ikke skrus i taket på balkongene da dette ødelegger for vannavrenning. Ved sterk vind er alle beboere selv ansvarlige for å sikre løse gjenstander på balkongene, samt å sikre markiser eller screens så disse ikke blir ødelagt.
Nabovarsel
Det er selvfølgelig lov å ta seg en fest, men heng gjerne opp et nabovarsel i god tid i forveien for å varsle dine nærmeste naboer dersom du tror lydnivået kan bli høyt. Husk at det skal være normal ro etter kl. 23 på både hverdager og i helger.
Brannvern
Det utføres sjekk av røykvarslere og pulverapparater i alle leiligheter og fellesområder én gang i året. Dette utføres av Norsk Brannvern og blir meldt i god tid før de kommer på besøk. Husk å sjekke batteriene i røykvarslere regelmessig for å sikre godt brannvern! Gjør ellers det du kan for å sikre et trygt og godt bomiljø for deg selv og dine naboer. Ved brann, ring 113 og varsle naboer.