Beboernytt – august 2019

Hei alle beboere!

Vi håper dere alle har hatt en herlig sommer!

Vi i Styret tenker å komme med en liten oppdatering på hva som rører seg for tiden, og hva vi jobber med akkurat nå:

  • utbedringer etter fasaderenoveringer: Rett Bygg AS skal legge beslag på enkelte topp-balkonger, samt beslag over alle markiser i de øverste etasjene (for de som har markiser). Dette arbeidet har en oppstart innen de tre neste ukene.
  • vi er i dialog med Energico, som drifter varmesystemet vårt. På grunn av forbud mot oljefyring som trer i kraft i løpet av 2020, må vi gå over til noe annet, som for eksempel en elektrisk kjele. Det vil derfor bli behov for en større operasjon rundt dette. Mer informasjon kommer på et senere tidspunkt.
  • avtaler for bredbånd og tv: i arbeidet med å redusere kostnadene for sameiet er vi blant annet i gang med å innhente tilbud på andre leverandører av bredbånd og tv. Mer informasjon vil komme også her.
  • Bom for innkjøring på området: på årsmøtet i april ble det vedtatt å montere en bom ved innkjøringen til sameiet, for å hindre unødig kjøring. Vi har mottatt tilbud på dette, og venter på en kartlegging av kabler i området slik at bommen kan plasseres trygt og på rett sted. Dette blir en halvautomatisk bom som man i første omgang ikke trenger nøkkel til, men som kan skyves til side og lukker seg igjen av seg selv.
  • det vokser tett i sameiet nå, og vi jobber med å innhente tilbud på beskjæring av trær og busker, også ned mot Betzy Kjelsbergsvei.
  • vi etterspurte beboere som kunne være med og bidra i en såkalt «grønn gruppe», altså beboere som kunne tenke seg å pusle med litt opprydding av grøntområdene ved behov. Ingen har meldt seg. Vi vurderer å innkalle til en «mini-dugnad» en dag der vi kan få fjernet litt ugress, feiet vekk grus som har dukket opp og rydde i blomsterbed. Dersom dette blir aktuelt vil mer info bli delt da.

Vi håper dere finner informasjonen dere leter etter på hjemmesiden til sameiet, men dersom det er noen henvendelser så er det bare å sende en mail til sameietstubben@gmail.com

 

Mvh Styret

GOD SOMMER!

Vi i Styret vil ønske alle en riktig god sommer!

Henvendelser til sameiet-mailen vil bli sporadisk besvart i perioden fra nå og fram til andre uken i august.

Mvh Øyvind, Anne og Carine

LITT INFO FRA STYRET!

FELLESVASKERIET

Det vil ikke være mulig å fylle på vaskekortet mellom 23.juni-31.juli, dette på grunn av at Anne er bortreist. Vi ber derfor alle om å sørge for å fylle på vaskekortet sitt innen 23. juni!

 

ETTER BRANNVERNKONTROLL

Norsk Brannvern var tidligere i våres på befaring i alle leiligheter. Styret har fått en liste over alle mangler og tiltak som må gjøres. Alle tiltakene er i hver enkelt leilighet, så vi ber derfor alle dere som fikk muntlig beskjed om hva som må utbedres i deres leilighet, om å fikse dette så snart som mulig. Dette for å sikre tryggheten for alle beboere så godt som mulig. Monter røykvarslere der det mangler!

HVA ER A-KONTO STRØM?

Det er flere som stusser over hva A-konto strøm, som er i felleskostnadene, er. A-konto strøm er varmen fra varmeanlegget (radiatorer). Det er dette som er grunnlaget for avregningene som gjøres av Ista en gang i året.

Vi kommer med en beboernytt-sak før sommerferien også, med litt flere oppdateringer om hva vi har jobbet med i det siste 🙂

PARKERING OG UNØDIG KJØRING

Styret føler for å måtte minne om følgende angående parkering/kjøring:

  • det er ikke tillatt å parkere på området lenger enn 30 minutter under noen omstendigheter! Hverken på morgenen, ettermiddag, kveld eller natt. Til stadighet blir det meldt om at beboere parkerer utover den tillatte tiden, og dette begynner å bli et irritasjonsmoment.
  • ikke stå på tomgang! Spar miljøet!
  • når du kommer hjem sent på natten, for eksempel i taxi; tenk på naboer som ligger og sover – spesielt nå der mange sover med vinduet åpent. For å vise litt ekstra hensyn kan man for eksempel gå ut av bilen ved innkjøringen til Bråtenalléen, istedet for å kjøre de 10 ekstra meterne opp og risikere å vekke naboene dine 🙂
  • dersom du skal ha håndverkere på besøk så må disse få beskjed om at de skal parkere i gaten
  • om du skal flytte større ting og må stå lenger enn de tillatte 30 min så kan Styret gi parkeringstillatelse. Dette fås hos Carine Waren i BA 35B.
  • som dere vet så har vi en avtale med P-Service AS som kommer innom oss med jevne mellomrom og bøtelegger ved behov. Dersom den ureglementerte parkeringen fortsetter i slikt omfang som i dag så vil vi be de komme hyppigere enn de gjør nå.
  • på årsmøtet i april ble det vedtatt å sette opp en bom ved innkjøringen til området. Det jobbes med å innhente tilbud på dette nå, og vi håper å få satt opp denne så snart som mulig. Dette blir en bom uten lås, som man man skyve opp dersom man må inn med bilen

Det er selvfølgelig lov å kjøre bilen sin inn på området – dette kan man ikke nekte for 🙂 Det er den unødige kjøringen og parkeringen utover tillatt tid vi vil til livs.

OPPSTART AV ARBEIDER

Denne uken starter omsider Rett Bygg AS med utbedringsarbeider etter konkursen til S-Bygg. De beboere som skal ha utbedringer utført vil bli kontaktet av Rett Bygg direkte for avtaler.  Halvor Mohagen i USBL Prosjekt, som vi er kjent med fra før, er også delaktig i dette prosjektet.

UTVIDEDE TIDER FOR VASKERIET

På årsmøtet ble det vedtatt å utvide tidene for fellesvaskeriet. Alle maskinene er nå programmert om, slik at det er mulig å vaske mellom kl. 07-23 på hverdagene.

Minner om at vaskekort fås hos Anne Marstrander i BA 35 A.

TAKK FOR OPPMØTET!

Gårsdagens dugnad ble gjennomført i strålende ettermiddagssol , med stort oppmøte og ekte dugnadsånd!

Det var gledelig å se at så mange stilte til dugnad, og vi fikk gjort mye som nok kan sies var litt på overtid.

Feiing av grus og gammelt løv, fjerning av ugress langs kanter og i hagen, klipping av hekker og grantreet i hagen, raking av plen, opprydning i blomsterbed, rydding og feiing av kjellere og kasting av søppel som stod i fellesarealer. Containeren ble fylt til randen, og vitner om en skikkelig vårrengjøring!

Det var noen ting vi ikke rakk, men som kommer til å bli ordnet innen kort tid, blant annet planting av tuja ved Bråtenalléen 35 og reparasjon av trappen til Bråtenalléen 35 A.

Etter å ha jobbet i ca. 2,5 time ble det hele avsluttet med pølsefest i hagen. Det smakte godt etter å ha jobbet i flere timer 🙂

Plenen vil bli klippet av vaktmester innen 17. mai så da gleder vi oss til å ha et flott og velstelt sameie resten av våren og sommeren!

Igjen, TAKK TIL ALLE SOM BIDRO!

BEBOERNYTT MAI 2019

Her kommer en liten oppdatering fra styret på hva som har skjedd i det siste:

Årsmøtet/nytt styre:

Årsmøtet ble avholdt tirsdag 30. april og det var 11 fremmøtte. Som vanlig var det gjennomgang av regnskap og budsjett, samt styrets arbeid i året som er gått. Av sakene som var meldt inn på forhånd ble det diskutert og stemt.

  • Utvidede tider i vaskeriet: dette ble vedtatt. Vasketidene i fellesvaskeriet utvides derfor til kl. 07-23 på hverdagene, men forblir uendret for helgene.
  • Parkeringsplasser på sameiets område: det var sterk motstand mot dette. Ønsker om å bevare det grøntområdet vi har, samt argumentet om at man ikke ønsker å bo i en parkeringsplass ble nevnt. Også begrensing av støy og trafikk ble nevnt. Én beboer stemte for, resten stemte mot. Forslaget ble dermed nedstemt.
  • Bom for å hindre unødig kjøring på sameiets område: dette ble diskutert fram og tilbake, med omtrent 50/50 for og imot. Tilslutt endte det med at forslaget ble vedtatt, og det nye styret skal se på løsninger for å hindre unødig kjøring, spesielt på nattestid.

Vi har fått to nye styremedlemmer; Øyvind Gudmundsen (BA35B) er ny styreleder, mens Anne Marstrander (BA35A) kom inn som styremedlem. Carine Waren (BA35B ) fortsetter som styremedlem fra forrige styre. Ole-Martin Wold (BA35A) har meldt seg som vara.

Dugnad

Vårens dugnad nærmer seg, og det er mye som skal gjøres denne gangen. Vi håper derfor at vi ser så mange av dere der som mulig! En utfyllende liste over hva som skal gjøres blir presentert på onsdag ved dugnadens start, så her er det bare å brette opp ermene og stille til dyst 🙂 Containeren kommer i løpet av dagen tirsdag 7. mai., og hentes torsdag 9. mai. Vi håper på oppholdsvær!

Gjenstående arbeider etter S-Bygg konkurs

Det er enkelte arbeider som gjenstår etter at S-Bygg gikk konkurs etter fasaderenoveringen i 2017. Styret har mottatt tilbud på gjenstående arbeider, og det nye styret skal ha en gjennomgang av tilbudet og evt godkjenne dette. Vi håper at arbeidet med utbedringene kan starte så snart som mulig. Rett Bygg AS står for dette arbeidet. Mer info om dette kommer på et senere tidspunkt.

 

Alle henvendelser til styret kan gjøres direkte til styremedlemmene, eller til mail sameietstubben@gmail.com

 

ÅRSMØTE

Husk årsmøtet imorgen, tirsdag 30. april kl. 17!

Møtet avholdes i Usbl’s lokaler på Arbeidersamfunnets plass 1 i sentrum.

Vi har bedt om at eventuelle interessenter til styreverv melder seg, og vi har fått henvendelser fra flere beboere som har meldt sin interesse, noe som er svært gledelig!

VÅRENS DUGNAD

Det nærmer seg årets første dugnad, som er onsdag 8. mai kl. 17:30

Vi har etterspurt hva dere syns burde gjøres denne dagen, og har fått noen henvendelser. Vi har denne listen med gjøremål:

  • feie og fjerne grus (mye må kastes i containeren)
  • luke og fjerne ugress/klippe grener
  • fjerne/kaste sykler (det står svært mange sykler i fellesarealene i kjellerne, vi kaster alle sykler som ikke tilhører noen
  • feie og rydde kjellere (her er det mye hybelkaniner og annet rask)
  • ta opp puter til utemøbler og grill
  • plante i bedene ved Bråtenalleen  35 A og B. Noen med grønne fingre som melder seg frivillig til å ta ansvar for dette? Styret kan skaffe utstyr – send oss en mail med hva slags planter og utstyr som trengs 🙂
  • det er blitt bedt om å freshe opp inngangspartiet i BA 35A, samt flekk-male oppgangen på samme adresse. Vi forsøker å finne malingen til dette

 

Container kommer i løpet av dagen 7. mai. Vi har bestilt en ekstra stor container og håper denne vil romme alt vi har behov for å kaste. Vi håper dere forstår at vi bør prioritere å kaste sameiets søppel (dvs sykler, grus og kvister/grener). Det er heller ikke tillatt å kaste farlig avfall i containeren, som batterier, maling osv. Kanskje du kan gi noe av det du egentlig har tenkt til å kaste, til Grefsen Skolekorps’ Loppemarked? Lopper hentes fredag 26. april, om du setter det ved veien innen kl. 18 denne dagen!

Vi får se hvor lenge vi holder på, men erfaringsmessig tar dugnaden et par timer. Dess flere som hjelper til, jo fortere blir vi ferdig 🙂

Dersom du ikke har mulighet til å være med denne dagen, men ønsker å bidra – send oss en mail og vi vil tilegne en oppgave til deg du kan gjøre før eller etter denne datoen!