Varsel om endring i fellesutgifter

Styret har etter forrige styremøte 03.11.21 vedtatt å øke felleskostnadene med 5% fra 01.01.2022 for beboere i Sameiet Stubben.

Økningen skyldes primært økning i konsumprisindeksen for kostnader knyttet til sameiets drift, økte strømpriser og en oppjustering av kostnader knyttet til fyring av felles varmeanlegg.

Eksempler på de største endringene:

  • Vann og avløp øker med 4,5%
  • Budsjetterte kostnader for fyringsolje økes med 33%
  • Forretningsfører honorar økes med 3,7%
  • Fellesforsikring økes med 4%

Styret mener ellers at det er fornuftig å regulere felleskostnadene til å være noe høyere enn konsumprisindeksen for å unngå større økninger på et senere tidspunkt.

Med økningen i felleskostnader på 5% budsjetteres det med en nedgang i disponible midler på 54 442,- Det legges opp til en ny vurdering av kostnader og inntekter halvveis i 2022 for å vurdere behovet for en ytterligere justering.

Hva må jeg betale fra 1. januar 2022?

Økningen i fellesutgifter vil variere avhengig av din eierseksjon. Dette beløpet vil fremgå av ny faktura/e-faktura, eller bli trukket automatisk om du har avtalegiro.

Eventuelle spørsmål som gjelder selve betalingen av felleskostnader kanl rettes til Usbl.

Varslet distribueres per post og på sameiets nettside 30.11.21.

Mvh Styret

Velkommen til dugnad!

Nå som våren har kommet for fult er på tide med en dugnad i sameiet.

Vårens dugnad er mandag 10. mai kl. 17.30. Vi holder på så lenge det er behov, men antar at det vil ta et par timer. De viktigste punktene:

•Plante/fylle på med jord i bedet utenfor Bråtenalléen 35 A/B
•Rake og fjerne grus der det må gjøres
•Rydding og feiing av fellesarealer i kjellere i begge bygg
•Luking av ugress langs kanter, generell opprydding
•Fjerne sandkasse på fellesområde (denne er råtten)
•Vaske/spyle lekestativ på fellesområde (klargjøre formaling)

Det blir bestilt container til denne dagen. Det må ikke kastes farlig avfall (som batterier, maling o.l) i denne da dette medfører en stor bot til sameiet. Alle beboere kan benytte seg av containeren til å kvitte seg med avfall. Det er ikke tillatt å oppbevare privat avfall/gjenstander på fellesarealer, så alt som ikke er fjernet innen dugnaden, og som ikke er merket, blir kastet.

OBS: Dette gjelder også sykler da dette har blitt til hinder i noen av fellesområdene innendørs. Sykler som ikke er merket og/eller fjernet vil også bli kastet.

Dugnaden er frivillig, men vi regner med at alle ønsker å bidra til at sameiet viser seg fra sin beste side frem mot sommeren.

Smittevern:

Styrets vurdering er at dugnaden kan gjennomføres med riktige tiltak. Det oppfordres dermed til at innendørs arbeid gjennomføres i egen blokk og at man utendørs holder to meters avstand. Dersom du er syk, eller har symptomer på sykdom, skal du ikke delta på dugnad. Styret vil sette frem plasthansker og håndsprit.

Vel møtt!

Beboernytt november 2020

Vi beklager at det ikke kommer så hyppige oppdateringer her, men her kommer litt info:

  • årsbudsjett for 2021 er ferdigstilt. Det blir ingen endringer i fellesutgiftene for neste år slik som det ser ut nå, dersom det blir endringer er denne i såfall veldig liten.
  • Styret har vedtatt å nedbetale kr. 600.000 på lån i Handelsbanken.
  • Vi minner om at det skal være ro mellom kl. 23-07 på hverdager, og kl. 09-17 i helgene. Husk å ta hensyn til naboene dersom du kommer hjem sent på natten 🙂
  • Styreleder Øyvind flytter 1.desember, men forblir styreleder ut perioden (til april 2021). Styret forøvrig forblir uendret i samme periode.
  • Sparkesykler må ikke plasseres slik at de er til hinder for andre.
  • Utgangsdører må ikke forlates i åpen tilstand. Dette gjør postkasser og leiligheter utsatt for tyveri- og innbruddsfare. De skal holdes lukket og låst til enhver tid, bortsett fra i kortere perioder ved behov.
  • Kjellerdørene skal holdes lukket og låst, da dette er branndører. Lys skal også alltid slås av.
  • minner igjen om at søppel aldri må forlates på utsiden av søppelmodulene, da dette kan tiltrekke seg fugler og rotter.
  • til de som pusser opp: avfall fra oppussing skal kastes på avfallsstasjoner og ikke plasseres i sameiets søppelskur. Dette gjelder for eksempel store mengder papp. Papiravfallet tømmes kun hver 14. dag og ved store mengder papp fra en og samme husstand vil det ikke være nok plass til andre beboeres papiravfall.

Ved neste årsmøte i 2021 skal det velges et nytt styre, med ny styreleder og nye styremedlemmer. Dersom du er interessert og vil vite mer om hva det innebærer så kan du sende en mail til sameietstubben@gmail.com

VELKOMMEN TIL DUGNAD!

Vi går inn i en herlig årstid, med varmere vær og trær og busker som endelig blir grønne. Da melder også behovet for en dugnad seg!

Vårens dugnad er torsdag 7. mai kl. 17

Vi holder på så lenge det er behov, men erfaringsmessig tar det et par timer. På gjøre-listen står:

  • plante i bedet utenfor Bråtenalléen 35 A/B
  • rake og fjerne grus der det må gjøres
  • rydding og feiing av fellesarealer i kjellere i begge bygg
  • luking av ugress langs kanter, generell opprydding
  • gjøre klar grillplassen i hagen
  • maling av trappetrinn utenfor Bråtenalléen 35 A

Vi er i en spesiell situasjon, med corona-virusets spredning. Vi ber derfor alle holde avstand til andre, og utvise hensyn med tanke på smittespredning.  Dersom du er syk, eller har symptomer på sykdom, skal du ikke delta på dugnad. Styret mener det er uproblematisk å gjennomføre vårens dugnad siden vi oppholder oss utendørs, og man holder avstand. Vi ordner med plasthansker til alle.

Det blir bestilt container til denne dagen. Det må ikke kastes farlig avfall (som batterier, maling o.l) i denne, da dette medfører en stor bot til sameiet.

Alle beboere kan benytte seg av containeren til å kvitte seg med avfall.  Det er ikke tillatt å oppbevare privat avfall/gjenstander på fellesarelaer, så alt som ikke er fjernet her innen dugnaden, og som ikke er merket, blir kastet. Dette gjelder ikke sykler.

Dugnad er frivillig, men vi regner med at alle ønsker å bidra til at sameiet viser seg fra sin beste side i vårsolen. Det er også en fin anledning til å slå av en prat med naboen.

Vel møtt!

Årmøte avlyst!

Årmøtet som skulle vært avhold 30. mars er avlyst på grunn av situasjonen vi er i nå i Norge med utbruddet av coronaviruset.

Vi vil komme tilbake til en ny tid for årmøte når situasjonen har bedret seg!

I mellomtiden ber vi alle om å ta vare på seg selv, og andre.

Sittende styre fortsetter!

Det sittende styret har meldt seg til å sitte i en periode til. Det vil si at Øyvind fortsetter som styreleder enn så lenge, mens Carine og Anne blir med videre som styremedlemmer.

På bakgrunn av dagens situasjon med coronavirus så kan det være at årsmøtet blir avlyst, og at vi finner en annen løsning. Enn så lenge blir møtet avholdt som planlagt, men vi kommer til å legge til rette for at møtet blir så kortvarig som mulig og at man kan holde minst 1 meter avstand til hverandre.

BEBOERNYTT NOVEMBER

Hei alle sammen!

En liten oppdatering på hva vi har jobbet med i det siste:

  • budsjett for 2020 er ferdigstilt. Det er endel endringer i forhold til fjorårets budsjett, som gjør at budsjettet ser bra ut for neste år. Styret har god kontroll og er fornøyde med neste års budsjett
  • felleskostnader: vi har en gledelig nyhet; felleskostnadene settes NED fra 1.1.2020. Etter en større gjennomgang av avtaler, utgifter o.l kunne vi senke felleskostnadene med 120-150 kr pr leilighet. Dette kommer blant annet av betydelig redusert styrehonorar, fjerning av dugnadstillegget i fellesutgiftene, ny tv/internett-avtale, opphør av konsulenttjenester fra USBL, nedbetaling av lån mm. Endringene i fellesutgiftene kommer januar 2020.
  • Dugnadstillegget på kr. 150 pr mnd fjernes fra fellesutgiftene. Styret mener det er mer hensiktsmessig å belønne de som deltar på dugnad, enn ordningen som har vært til nå, som vi mener er litt i gråsonen lovmessig. Beløpet man muligens får utbetalt for å delta er per nå ikke fastsatt, men blir bestemt før vårens dugnad neste år.
  • Ny GET-avtale: fra januar 2020 blir en ny avtale med Get iverksatt. Dette innebærer lavere månedskostnader, raskere internett (til 50 mbit fra dagens 10 mbit) og en bedre kanalpakke. Mer info om dette kommer når den tid nærmer seg.
  • sameiet har opprettet ny forsikringsavtale med Fremtind. Denne er rimeligere enn dagens avtale, men med samme vilkår.
  • nedbetaling av lån: etter en gjennomgang av sameiets midler, så vi at vi hadde god mulighet for å nedbetale noe lån. I oktober valgte vi derfor å nedbetale kr. 1.500.000,- på det største lånet sameiet har. Dette har senket både renter og avdrag på dette lånet noe. Størsteparten av fellesutgiftene er likevel fremdeles nedbetaling av lån.
  • Bytte til biobrensel: før jul skal vi bytte fra mineralolje til bioolje i fyrkjelen, jfr forbud mot bruk av mineralolje fra 1.1.2020. Det vil bli en kontroll av tanken i uke 47, og deretter blir denne fylt opp med bioolje. Kostnadene for dette er dekket.

Har dere spørsmål er det bare å sende oss en mail til sameietstubben@gmail.com

TILBAKEBETALING AV DUGNADSTILLEGG

Dere har sikkert mottatt brev fra USBL denne uken, med det som ser ut som en faktura på 900 kr. Dette er ikke en faktura, men tilbakebetaling av dugnadstillegget for det siste halvåret.

Dere har sikkert merket at det ikke er blitt innkalt til dugnad nå i høst, og det er fordi vi hadde en skikkelig effektiv og stor vårdugnad, pluss at vaktmester var her i september og skrellet av flere trær og busker, og virkelig fikk ryddet opp før vinteren. Vi så derfor ikke behov for å stelle i stand en dugnad nå. Derfor blir dugnadstillegget tilbakebetalt til dere, noe vi håper alle setter pris på.  Det blir ny dugnad til våren.

Ellers håper vi også alle nå er blitt vant til bommen som ble satt opp for kort tid siden – vi ser allerede at den hjelper!

Ved spørsmål er det bare å sende oss en mail.

MONTERING AV BOM

Som dere sikkert har lagt merke til, så er fundamentet for bommen ved innkjørselen i Bråtenalléen nå på plass.

Her vil det innen kort tid bli montert opp en bom. Dette for å forminske innkjøringen på området, og dermed skape et roligere og mindre forurenset miljø for oss som bor her.

Det blir selvsagt fremdeles mulig å kjøre inn, da bommen er uten nøkkel. Vi håper og tror at en fysisk bom vil gjøre terskelen for innkjøring noe høyere.

Vi oppfordrer samtidig om at all innkjøring mellom kl. 22-07 opphører.

Ved spørsmål kan du rette disse til Styret på sameietstubben@gmail.com

VARMEANLEGG

Høsten er på vei og det begynner å bli kaldere ute, og dermed også kjøligere innendørs.

Vi har satt Energico på saken med å fyre opp varmeanlegget for høsten/vinteren, så om kort tid vil dere kunne skru på radiatorene.

Husk at de må luftes før de skrus på for første gang på høsten! Dette gjøres ved å åpne ventilen som er på din radiator, som slipper ut luft. Det kan også komme litt vann når man gjør dette.